Vize a hodnoty odboru sociálních věcí a zdravotnictví vymezují směr, kterým se chceme ubírat. Jsou základem našeho přístupu ke klientům i ke spolupráci uvnitř odboru a s dalšími partnery. Pomáhají nám naplňovat naši roli s respektem, odborností a ohledem na skutečné potřeby lidí, kterým pomáháme. Věříme, že sdílené hodnoty nám umožňují nejen reagovat na výzvy dnešní doby, ale také tvořit prostředí, ve kterém je pomoc skutečně účinná a dostupná pro každého.


Vize

Zajišťujeme spravedlivý přístup ke kvalitním službám sociální ochrany pro všechny občany, podporujeme sociální začleňování a zlepšujeme kvalitu života zranitelných skupin prostřednictvím efektivní spolupráce a inovací.

Klient

Klientem je myšlena jakákoliv fyzická nebo právnická osoba, která využívá služeb odboru a má zájem na jejich kvalitním poskytování. Typy: fyzická osoba, vedení města, zastupitel, další odbor MMO, úřad městského obvodu, příspěvková organizace, nestátní nezisková organizace a další aktéři/organizace vztahující se k naší činnosti.

Hodnoty / chování zaměstnance

Péče o druhé

  • Zahrnuje aktivní naslouchání, proaktivní poskytování služeb, pravidelné zjišťování potřeb a průběžné vyhodnocování efektivity našich činností.
  • Příklady: Pro klienta je garancí pomoci, má proaktivní a komplexní přístup. Respektuje jeho jedinečnost, důstojnost, přání a posiluje jeho schopnosti. Využívá dotazníkové šetření, sbírání zpětné vazby a činnosti evaluuje.

Odbornost

  • Zahrnuje kvalitní výběr zaměstnanců, mentoring, neustálé vzdělávání, rozvoj odborných a měkkých dovedností a podporu sebereflexe a péče o sebe.
  • Příklady: Využívá praktické simulace při přijímacím pohovoru. Účastní se pravidelných školení, workshopů, kazuistických seminářů, supervizí či konferencí. Využívá nejnovější trendy a poznatky v oboru a proaktivně přichází s návrhy pro zlepšení praxe. Konzultuje s metodiky. Využívá flexibilní pracovní podmínky. V rámci hodnocení a individuálních rozhovorů identifikuje oblasti pro zlepšení a sděluje své potřeby.

Spolupráce

  • Zahrnuje proaktivní propojení aktérů podle jejich rolí a kompetencí, sdílení informací, spolupráci napříč odděleními a iniciativní hledání zdrojů.
  • Příklady: V rámci kompetencí buduje vztahy s relevantními aktéry/klienty – realizuje/účastní se pracovních skupin, kulatých stolů, případových konferencí či workshopů. Za účelem zajištění transparentnosti sdílí informace a využívá odborové databáze a systémy.

Smysl práce

  • Zahrnuje chápání smyslu práce a uvědomění, jak skrze něj dochází k naplňování vize a cílů odboru, kdy vědomí smyslu zároveň přináší motivaci, pracovní uspokojení a radost z práce.
  • Příklady: Zaměstnanec ví co, proč a pro koho to dělá. Je si vědom toho, jak jeho práce přispívá k naplnění vize a cílů odboru, strategie města či zákonných povinností. Díky vnímání významu své činnosti cítí osobní uspokojení, je motivován a má nadšení pro práci. Je mimořádně odměňován za své úsilí a iniciativní přístup.

Flexibilita a adaptabilita

  • Zahrnuje rychlou reakci na potřeby klientů, přizpůsobení se změnám vnějších podmínek, proaktivní procesní a postojovou připravenost na změny a pravidelné vyhodnocování změn a jejich dopadů. 
  • Příklady: Sleduje vývoj v oboru/praxi, v legislativě a metodikách a aplikuje jej. Vypracovává scénáře pro možné budoucí situace. Hledá nové a lepší způsoby, jak vykonávat práci. Ve změnách hledá příležitosti, zaměřuje se na řešení a implementaci změn. Analyzuje dopady změn.

Dostupnost

  • Zahrnuje přizpůsobení pomoci/podpory na základě potřeb klientů, nízkoprahovost, fyzickou i informační dostupnost, podporu orientace v nabídce pomoci a jasnou komunikaci o tom, kdo, kdy a jak může pomoci.
  • Příklady: Informuje o pomoci/podpoře různými kanály (letáky, weby, sociální média, newsletter). Vnímá Sociopoint jako rozcestník k další pomoci/podpoře a jako nástroj preventivního působení. Poskytuje informace osobně, telefonicky a e-mailem. Zajišťuje dostupnost i mimo úřední den.